NÁDEJNÍ DEVIATACKI KARIKATURISTI, alebo keď je učiteľ pyšný na svojich žiakov 👍
Karikatúra je jedným z historických prameňov, s ktorým na hodinách dejepisu často pracujeme, pretože svojráznym spôsobom znázorňuje rôzne dejinné udalosti či postavy. Býva zaujímavým, vtipným a častokrát aj kontroverzným spestrením vyučovania, najčastejšie na hodinách v 9. ročníku, kde sa zameriavame na históriu 20. storočia. Tak skrsol nápad poveriť našich deviatakov, aby vytvorili svoju vlastnú karikatúru, ktorá bude zachytávať už prebraté udalosti a osobnosti dejín 1. svetovej vojny ich vlastnými očami. Výsledok príjemne pohladil moju dejepisnú dušu: tvorivé dielka, ktoré som obdržala, boli nielen výtvarne slušne zvládnuté, ale všetky mali aj náležitú symbolickú hĺbku. Ema Gocníková svojím stvárnením nemeckého cisára Wilhelma II. satiricky zdôraznila jeho túžbu po svetovláde, ako aj špecifický "liek" na "pažravosť" v podobe vojenskej porážky Nemecka v roku 1918, Ema Bóriková zase poukázala na kruté dopady nemeckej porážky na obyvateľstvo v podobe splácania obrovských vojenských dlhov, Veronika Bihariová sa zamerala na osobnú charizmu a veľkosť ducha generála Milana Rastislava Štefánika v kontraste s jeho útlou postavou, Dávid Horváth trefne zachytil Leninove sľuby zbedačeným obyvateľom Ruska v roku 1917, Nina Čermanová dojímavým spôsobom zachytila vianočné prímerie znepriatelených vojakov na krvavom západnom fronte, Karin Nemešová vtipným spôsobom interpretovala pôsobenie rakúskeho cisára Františka Jozefa I., Alena Patassyová svojou karikatúrou poukázala na nezmyselnosť každej vojny, ktorá obyčajných ľudí núti obrátiť proti sebe zbraň a Dorota Kusek stvárnila slávneho astrálskeho karikaturistu Willa Dysona ako jasnovidku, ktorá dokáže veštiť budúcnosť. Moji milí, ďakujem vám, som hrdá.
PS: zdôrazňujem, že domáca úloha bola dobrovoľná🫶
Mgr. Miroslava Müllnerová