Novinky

          • NÁDEJNÍ DEVIATACKI KARIKATURISTI

          • NÁDEJNÍ DEVIATACKI KARIKATURISTI, alebo keď je učiteľ pyšný na svojich žiakov 👍
            Karikatúra je jedným z historických prameňov, s ktorým na hodinách dejepisu často pracujeme, pretože svojráznym spôsobom znázorňuje rôzne dejinné udalosti či postavy. Býva zaujímavým, vtipným a častokrát aj kontroverzným spestrením vyučovania, najčastejšie na hodinách v 9. ročníku, kde sa zameriavame na históriu 20. storočia. Tak skrsol nápad poveriť našich deviatakov, aby vytvorili svoju vlastnú  karikatúru,  ktorá bude zachytávať už prebraté udalosti a osobnosti dejín 1. svetovej vojny ich vlastnými očami. Výsledok príjemne pohladil moju dejepisnú dušu: tvorivé dielka, ktoré som obdržala, boli nielen výtvarne slušne zvládnuté, ale všetky mali aj náležitú symbolickú hĺbku. Ema Gocníková svojím stvárnením nemeckého cisára Wilhelma II. satiricky zdôraznila jeho túžbu po svetovláde, ako aj špecifický "liek" na "pažravosť" v podobe vojenskej porážky Nemecka v roku 1918, Ema Bóriková zase poukázala na kruté dopady nemeckej porážky na obyvateľstvo v podobe splácania obrovských vojenských dlhov, Veronika Bihariová sa zamerala na osobnú charizmu a veľkosť ducha generála Milana Rastislava Štefánika v kontraste s jeho útlou postavou, Dávid Horváth trefne zachytil Leninove sľuby zbedačeným obyvateľom Ruska v roku 1917, Nina Čermanová dojímavým spôsobom zachytila vianočné prímerie znepriatelených vojakov na krvavom západnom fronte, Karin Nemešová vtipným spôsobom interpretovala pôsobenie rakúskeho cisára Františka Jozefa I., Alena Patassyová svojou karikatúrou poukázala na nezmyselnosť každej vojny, ktorá obyčajných ľudí núti obrátiť proti sebe zbraň a Dorota Kusek stvárnila slávneho astrálskeho karikaturistu Willa Dysona ako jasnovidku, ktorá dokáže veštiť budúcnosť. Moji milí, ďakujem vám, som hrdá. 
            PS: zdôrazňujem, že domáca úloha bola dobrovoľná🫶

            Mgr. Miroslava Müllnerová

          • 🇸🇰PO STOPÁCH ŠTÚROVCOV🇸🇰 ⚜️LITERÁRNA EXKURZIA - MODRA/HLBOKÉ⚜️

          • “Vyučovanie má srdce ušľachtiť, myseľ osvietiť, člověka do života a světa pripraviť.” (citát Ľ. Štúra)

            Dňa 24. októbra 2024 sa žiaci 8. a 9. ročníka vybrali s pani učiteľkami PaedDr. Luciou Repkovou, Mgr. Zuzanou Buranskou a Ing. Martinou Šilhavíkovou po stopách nášich národných buditeľov, jazykovedcov, spisovateľov… ĽUDOVÍTA ŠTÚRA A JOZEFA MILOSLAVA HURBANA

            Žiaci dnes absolvovali zážitkové učenie. Zažili netradičnú vyučovaciu hodinu v Múzeu Ľudovíta Štúra v Modre a zoznámili sa s dôležitými míľnikmi v Štúrovom živote, prezreli si artefakty dotýkajúce sa jeho života, a tiež absolvovali prehliadku pamätníkov a pamätných budov v Modre spätých s osobnosťou Ľudovíta Štúra. Žiaci sa prešli chodníkom Ľ. Štúra a zavítali aj na modranský cintorín, ktorý je miestom jeho posledného odpočinku. K jeho hrobu položili žiaci veniec, zapálili sviečku a úctili si jeho pamiatku minútou ticha a modlitbou. Počas prechádzky Modrou sa žiaci dozvedeli od pani učiteliek množstvo faktov o tejto významnej osobnosti našich dejín. 

            Počas voľnej polhodinky zavítali žiaci do miestnych modranských cukrární, kaviarní alebo na pizzu.

            Popoludní naša cesta smerovala do malebnej obce Hlboké - kolísky spisovnej slovenčiny. Obzreli sme si historickú faru, v ktorej vznikla myšlienka Štúra, Hurbana a Hodžu o uzákonení spisovnej slovenčiny. Navštívili sme Pamätnú izbu Jozefa Miloslava Hurbana - ďalšieho významného štúrovca. O jeho osobnosti, o uzákonení štúrovskej slovenčiny a o mnohom inom nám pútavo rozprával milý evanjelický pán farár Mgr. Juraj Šefčík. Svojím rozprávaním zaujal deti i nás - pani učiteľky.  S potešením nás zobral aj na prehliadku kostola, v ktorom je umiestnená socha Hurbana v životnej veľkosti z lipového dreva. V závere exkurzie sme zapálili sviečku a úctili si pamiatku J. M. Hurbana pri jeho hrobe, nad ktorým sa týči mohyla zo spišského travertínu.

            Prežili sme nádherný jesenný slnečný deň na miestach, ktoré dýchajú históriou. Žiaci nadobudli poznatky i hodnoty cez emočné zážitky a cez vlastné prežívanie. Nové vedomosti využijú na hodinách slovenského jazyka a literatúry a prispejú aj k ich všeobecnému rozhľadu. 
            Veríme, že rodičom porozprávajú o dnešnom dni plnom zážitkov.  
            Všetkých účastníkov exkurzie musíme pochváliť, boli disciplinovaní a poslušní. 😊
            Dnešná exkurzia nám ostane v spomienkach… 🥰

            Pani učiteľky PaedDr. Lucia Repková a Mgr. Zuzana Buranská, Ing. Martina Šilhavíková

          • POĎAKOVANIE

          • Žiaci ZŠ s MŠ Ondreja Cabana srdečne ďakujú reťazcu Billa (v rámci projektu Billa - dobrý sused) za ovocie - jablko a banán pre všetky deti. 
            Deti z MŠ i za tekvičky na vyrezávanie. 
            Ďakujeme! ❤️

          • ❤️OKTÓBER - MESIAC ÚCTY K STARŠÍM❤️

          • Ľudský život predstavuje veľkú knihu a niekedy jedinečný román. Krásne detstvo vystrieda dospelosť a neskôr staroba. Na tvári je občas úsmev a niekedy slzy šťastia a radosti. Október je mesiac úcty k starším. Žiaci 4.A triedy si pripravili pre svojich starých rodičov v rámci vyučovacích hodín rôzne darčeky. Na hodinách slovenského jazyka opisovali svojich starých rodičov, na čítaní vyrobili krásne záložky do kníh a na hodinách výtvarnej výchovy pripravili poďakovanie za ich nesmiernu starostlivosť.

            V tomto mesiaci si viac uvedomujeme, že medzi nami žijú ľudia, ktorí sú pre nás zdrojom skúseností. Životné múdrosti a rady odovzdávajú našim mladším generáciám, za ktoré im ďakujeme.
            Mgr. Jana Letková

          • TVORIVÉ LITERÁRNE AKTIVITY - “Verše pre babičky” (6.B)

          • Naši šiestaci 6.B dnes počas SJL nahliadli do tajov písania poézie, osvojili si niekoľko krokov, ktoré môžu v budúcnosti pri poetickej literárnej tvorbe využiť…

            Pri príležitosti OKTÓBRA - MESIACA ÚCTY K STARŠÍM žiaci v skupinkách vytvorili milé verše venované babičkám. 👵🏻❤️

            Pani učiteľka Repková

          • Aktivity v ŠKD

          • Dnes sme mali v ŠKD tvorivé popoludnie.  Keďže mesiac október je mesiac úcty k starším, vyrobili sme z lásky hrnčeky pre starých rodičov. 
            Všetci dobre vieme, že sa nám nezadržateľne blíži zima,  tak sme im do každého hrnčeka pribalili aj bylinkový čajík. Veríme,  že babičky a deduškov darček poteší. 

            p. vych. Mrázová

          • Svetový deň jablka v 1.C


          •  

            V pondelok dňa 21.10. sa v I.C triede uskutočnil integrovaný tematický deň k príležitosti Svetového dňa jablka. Deti počas 4 vyučovacích hodín získavali nové informácie o jablkách - história jabĺk, rôzne odrody, pôvodné slovenské odrody, vznik jabĺk od jadierka po plod, výrobky a produkty z jabĺk. Vyrobili si papierové čelenky, počítali jabĺčkovú matematiku, prepisovali a čítali jabĺčkovú slovenčinu, zaspievali a vypočuli si piesne o jabĺčku. Ochutnávali z piatich dostupných odrôd jabĺk a hlasovali o najkrajšie a najchutnejšie jabĺčko. Samozrejme, najviac sa tešili ochutnávke nápojov, výrobkov a produktov z jabĺk, ktoré pre nich pripravila triedna pani učiteľka v spolupráci s rodičmi. A práve im patrí veľká vďaka nielen za ochotu a spoluprácu, ale i za kreativitu pri pečení a tvorení rôznych maškŕt a dobrôt. Svetový deň jablka bol aj súčasťou projektu Hovorme o jedle, kde v rámci zdravej výživy, ovocia a zeleniny mali deti možnosť viac nahliadnúť do problematiky dnešnej doby a dozvedieť sa o zdravom životnom štýle a stravovacích návykoch. Veď už aj naši predkovia vravievali, že ak si chce človek zdravý a dlhý život zachovať, mal by denne aspoň jedno jabĺčko pojedať. Nuž sme dnes teda pojedali, mnohému sa naučili a zdravie si trošku utužili ;)

            Mgr. Lucia Nagyová

          • Slovenský jazyk v 1.A

          • Šikovníci z 1.A zvládli samohlásky a,i,e,o,u v písanej aj tlačenej forme 💪🏽☺️🏅 Tak si vytvorili písmenkové obrázky, precvičili jemnu motoriku a zopakovali si už naučené písmenká.

            Video nájdete na FB našej školy.

            Mgr. Sandra Králiková

          • 📚📖III.A v školskej knižnici- milujeme knihy📖📚                  

          • V rámci čitateľských aktivít sme s deťmi absolvovali viaceré aktivity- počúvanie audiorozprávok, prezentáciu vlastnej obľúbenej  knihy z domácej detskej knižnice i tvorbu záložky do knihy s najobľúbenejším knižným hrdinom. Deti v III. A knihy milujú a je to vidno na ich hlasnom  čítaní, či reprodukcii prečítaného textu, čo je obrovská devíza každého žiaka. Radi tiež navštevujú našu školskú knižnicu, kde sme i dnes strávili príjemné a obohacujúce čítanie literatúry pre deti.

            Triedna učiteľka               
            A. Cagáňová

          • 📩📦 ZÁLOŽKA DO KNIHY SPÁJA ŠKOLY🇸🇰🇨🇿📬

          • (15. ročník česko-slovenského projektu)

            Práve dnes (22.10.2024) sme poslali srdečné pozdravy vo forme záložiek a malých darčekových predmetov zo Základnej školy s materskou školou Ondreja Cabana z Komjatíc do Základní školy a mateřské školy v Havířově.

            Zapojili sme sa do 15. ročníka česko-slovenského projektu Záložka do knihy spája školy na tému Od mravca po veľrybu - inšpirujúci svet zvierat. 🦋🐞🐝🐠🦩🦜🐢🕷️

            Medzi našou školou a školou z Havířova vznikne pomyselný most, ktorý nás spojí aspoň myšlienkami a ilustráciami zobrazenými na záložkách. ✏️🔖
            Táto aktivita mala za cieľ podporiť čítanie u našich žiakov, podporiť rozvoj kreativity a rozvoj výtvarného zobrazenia literárneho diela a vytvoriť DARČEK🎁 v podobe záložky pre zatiaľ neznámeho kamaráta z partnerskej školy.

            Aktivitu sme realizovali na hodinách SJL a VYV s pani učiteľkou Mgr. Nadeždou Gallovou na 2. st. ZŠ s mladšími žiakmi. Vytvorili a poslali sme 60 záložiek.

            Podľa slov pani učiteľky Mgr. Gallovej: “Do projektu sa žiaci druhého stupňa zapojili s veľkou chuťou, a to na hodinách výtvarnej výchovy. Využívali sme pri tom rozličné techniky, a to maľbu, kolorovanú perokresbu, koláž, otláčanie... Niektorí nezabudli pripísať i milé citáty o knihách. Práca sa nám vydarila. Pevne veríme, že deti v Havířově potešia.”

            Verím, že sme týmto spôsobom podporili literárne zručnosti našich žiakov a rozvinuli ich záujem o knihy, kreativitu a ilustrátorské schopnosti. Vedeniu našej školy ďakujeme za podporu.

            Veľmi sa tešíme na záložky, ktoré vytvorili žiaci v českej škole pre tých našich… 😊

            Mgr. Nadežda Gallová a PaedDr. Lucia Repková

          • PREVENTÍVNE AKTIVITY

          • Dňa 18.10.2024 absolvovali naši žiaci 6.-9. ročníkov preventívne aktivity zamerané na prevenciu kriminality. 

            Preventívne aktivity viedli zamestnanci Informačnej kancelárie pre obete trestných činov, ktorí patria pod oddelenie koordinácie a programov prevencie kriminality | odbor prevencie kriminality | Ministerstvo vnútra SR.

          • 📚📕💻VYHODNOTENIE ŠKOLSKÉHO KOLA OLYMPIÁDY ZO SJL🇸🇰

          • Dňa 11.10.2024 sa v našej škole konalo školské kolo Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry. 

            Po vyhodnotení a zverejnení oficiálnych výsledkov je poradie víťazov nasledovné:

            🥇1. miesto Petra Fridrichová, 9.B
            🥈2. miesto Laura Terézia Čatlošová, 9.B
            🥉3. miesto Mia Pizúrová, 9.A

            🏅4. miesto všetci ostatní: 
            8.A Laura Szikorová
            8.B Michal Bálint, Kristína Galliková, Perta Halásová, Peter Jaššo, Vivien Maštalírová, Tímea Trstenovičová, Jakub Uhrík, Tatiana Vanková.
            9.A Hana Čerešníková, Ema Gocníková, Bibiana Nováková, Tamara Vanková
            9.B Alena Patassyová

            Dňa 13.11.2024 nás v okresnom kole v NZ bude reprezentovať naša Peťka Fridrichová

            Všetkým účastníčkom OSJL ďakujeme za účasť a oceňujeme ich snahu venovať sa SJL aj počas ich voľného času a víťazkám srdečne gratulujeme.
            Peťke želáme úspech v okresnom kole.

            O čase a mieste vyhodnotenia olympiády a oceňovania víťazov školského kola OSJL budeme účastníkov informovať už onedlho. 

            Vaše slovenčinárky 👩🏼‍🏫👩‍🏫
            PaedDr. Lucia Repková/Mgr. Zuzana Buranská

          • Jesenné tvorenie v ŠKD III

          • Prváci a tretiaci si vytvorili svoj jesenný zošit, ozdobili ho tekvicou a dovnútra si nakreslili typické znaky jesene. 

            Mgr. Sandra Králiková

          • PREVENTÍVNE AKTIVITY

          • V piatok 18.10.2024 absolvujú naši žiaci 6.-9. ročníkov preventívne aktivity zamerané na prevenciu kriminality. 

            Preventívne aktivity budú viesť zamestnanci Informačnej kancelárie pre obete trestných činov, ktorí patria pod oddelenie koordinácie a programov prevencie kriminality | odbor prevencie kriminality | Ministerstvo vnútra SR.

          • Hovorme o jedle

          • Naša škola sa už tradične zapojila do súťaže Hovorme o jedle. Zdravé stravovacie návyky, pitný režim a pohyb sú dôležitou prevenciou civilizačných ochorení ako je obezita, cukrovka, vysoký krvný tlak a srdcovocievne ochorenia.

            Žiaci VII. A a VII. B sa zapojili do dennej témy: „Chlieb, pečivo, obilniny, cestoviny, zemiaky“. Na hodinách informatiky spracovali recepty elektronicky. V rámci predmetu technika vytvorili krásne receptáre. Počas občianskej výchovy vytvorili plagát - zdravá desiata. Spoločne všetky pripravené materiály dali na nástenku – Hovorme o jedle.

            Žiaci prezentovali plagát - zdravá desiata a informovali spolužiakov o dôležitosti ovocia a zeleniny v potrave. Žiaci si aj zasúťažili a v skupinách vypracovali kvíz - vyznáte sa v zdravej výžive a kvíz - ktoré jedlo je typické pre daný región?

            Spolu so svojimi rodičmi pripravili nátierky (cesnaková, rybacia, vajíčková a avokádová), bublanina, lievance, palacinky, mafiny, čokoládové sušienky, moravské koláče, sushi, praclíky, pagáče, langoše, domáce müsly s orechmi a ovocím, čerstvé ovocie a zeleninu... Pripravili si aj mätový čaj. Potraviny pekne naaranžovali na stôl. Všetkým veľmi chutilo.

            Žiaci celej školy sa zapojili do súťaže rôznymi aktivitami: príprava zdravej desiatej, deň mlieka, ovocie a zelenina, zdravé stravovanie, chutné maľovanie a pohybové aktivity. Aktivity boli zrealizované v rámci vyučovania, počas ranných kruhov a triednických hodín.

            Poďakovanie patrí všetkým žiakom, ktorí sa do súťaže zapojili a tiež pani učiteľkám, ktoré im pomohli pri realizácii všetkých aktivít.

            Veľké poďakovanie patrí kváskovej pekárni Krajec, ktorá nám zabezpečila chlieb, bagety, rožky, vianočky, koláče a pagáče. Všetky výrobky z pekárne boli vynikajúce a deťom veľmi chutili. Ďakujeme  pánovi Mulinkovi, ktorý nám pečivo priniesol.

            Poďakovanie patrí aj rodičom za spoluprácu a pomoc deťom s prípravou jedla.

            Tešíme sa na ďalší ročník.

             

            PaedDr. Katarína Hanesová, Mgr. Martin Vanko

          • ERASMUS DAYS


          • Pri príležitosti osláv „ ERASMUS DAYS“ sme sa so žiakmi deviateho ročníka  zúčastnili interaktívneho workshopu pod názvom „ ESCAPE TO PORTUGAL“. Žiaci piateho ročníka bilingválneho štúdia na Obchodnej akadémii V Šuranoch  vo svojej prezentácii oboznámili  našich žiakov s programom  Erasmus +, porozprávali nám ako prebiehal výberový proces a príprava na vycestovanie do zahraničia.  Predstavili nám  jednotlivé pracoviská a pracovné činnosti a diskutovali o navštívených miestach a zaujímavostiach z danej krajiny. Zoznámili sa s hosťujúcou americkou lektorkou, s ktorou si mohli vyskúšať svoje jazykové zručnosti. V tematickej únikovej hre si zmerali vedomosti s rovesníkmi, museli plniť rôzne úlohy a zbierať indície, aby nakoniec získali zaslúženú odmenu- sladký poklad. Všetky úlohy boli merané časom, v ktorých  naši žiaci boli najrýchlejší. Deň sme si užili a dozvedeli sme sa plno zaujímavých informácií.  
            Ing. Martina Šilhavíková

          • Program Zippyho kamaráti (Informácia pre rodičov prvákov)

          • Milí rodičia prváčikov…
            Často si dnes kladieme otázku, ako sa u detí vyvíjajú vlastnosti, schopnosti a zručnosti, ktoré im pomáhajú obstáť v živote. Sú to zručnosti, vďaka ktorým vieme „vychádzať“ sami so sebou a s druhými ľuďmi, vieme zvládať problematické a záťažové situácie. Ako sa dá predísť zlyhaniu vo forme problémového či agresívneho správania, úniku do závislostí na alkohole, drogách, alebo iných látkach/veciach, psychickému zrúteniu? Nácvik týchto potrebných zručností je obsahom programov sociálneho a emocionálneho učenia Zippyho kamaráti, s ktorým sa vaše ratolesti budú oboznamovať počas tohto školského roka. K tomu, aby si jednotlivé spoločenské pravidlá, zručnosti a schopnosti osvojili, im bude pomáhať Zippy – lúčny koník, ktorý je nielen maskotom celého programu, ale i kamarátom, súrodencom, či bútľavou vŕbou každého dieťaťa. Jemu sa budú môcť deti zveriť so svojimi pocitmi šťastia, smútku, radosti, ale i starosti. Program Zippyho kamaráti  sa nezameriava na deti so špecifickými problémami alebo ťažkosťami, podporuje emocionálne zdravie všetkých malých detí. Pozostáva zo šiestich modulov a každý modul zo štyroch lekcií: týchto 24 lekcií sa realizuje počas jedného školského roka. Jedná sa o nasledovných šesť modulov (tém): Pocity, Komunikácia, Vzťahy, Riešenie konfliktov, Vysporiadanie sa so zmenou a stratou, Zvládanie nových situácií. Medzi základné princípy programu Zippyho kamaráti patrí, že deti v lekciách hravou formou samy hľadajú možné riešenia bežných situácií. Snažia sa vymyslieť čo najviac možností a potom vybrať tú najvhodnejšiu pre danú situáciu. Pomáhajú si navzájom, radia a podporujú sa. Učiteľ programu je len moderátor a povzbudzuje deti, aby hľadali ďalšie možnosti riešení. Učiteľ deti nevyvoláva, hovorí len to dieťa, ktoré chce. Keď nechce, nemusí dieťa povedať nič. Všetky riešenia však musia spĺňať dve základné pravidlá – musia dieťaťu pomôcť v danej situácii cítiť sa lepšie a zároveň nesmú ublížiť ani jemu, ani nikomu druhému. Program Zippyho kamaráti je akreditovaný Ministerstvom školstva pre učiteľov predprimárneho a primárneho vzdelávania a vychovávateľov. 


            Zippy

          • 🖋📚🖋🎼Literárny kvíz v piatom ročníku 🎼🖋📚🖋

          • Dnes sme tematický celok Piesne uzavreli v triedach V.A a V.B  netradičným spôsobom- literárnym kvízom. Úvodu hodiny predchádzalo listovanie v mimoriadne vzácnej knihe fotografií Karola Plicku, etnografa, fotografa a režiséra prvého slovenského celovečerného ozvučeného filmu Zem spieva (1939). Tiež mnohé fotografie z knihy K. Plicku z roku 1949 sa viazali práve  ku piesňam- trávniciam, uspávankám, rodinným, obradným, ľúbostným ... Druhým knižným sprievodcom nám bola najrozsiahlejšia zbierka ľudových piesní- Národnie spievanky od Jána Kollára. Súťažiace tímy mali názvy viažúce sa ku učivu – Horalovci ( Peter Bella Horal- hymnická Aká si mi krásna / báseň Návrat), Kollárovci (Ján Kollár), folkloristi ( SĽUK, Lúčnica- súčasní propagátori ľudovej piesne), Nosáľovci ( folklorista, choreograf, Lúčnica- Štefan Nosáľ), speváci (Zem spieva- Plicka a súčasný televízny program RTVS viažúci sa na folklór). Kvízom sme sledovali netradičné opakovanie učiva- rozdelenie piesní na ľudové a umelé (zľudovené), žiaci rozlišovali druhy piesní podľa textu, či typickej melódie, v textoch básní nachádzali umelecké prostriedky. Tímové opakovanie a prehlbovanie učiva o najrozšírenejšom druhu básní- ľudových piesňach sa žiakom páčilo. Náročnosť kvízu deti vôbec neodradila, skôr naopak. Už teraz sa tešia na nový,  tentokrát si vyžiadali kvíz súťažný, v ktorom by si radi zmerali sily medzi triedami. Takže novú literárnu výzvu už máme. 
            Mgr. A. Cagáňová

                

    • Prihlásenie